Visualisointi Virtuaalitodellisuus

Virtuaalitodellisuus – Räätälöidyt ratkaisut yrityksesi tarpeisiin

Virtuaalitodellisuus:

Virtuaalitodellisuus tarjoaa laajan skaalan erilaisia toteutusmahdollisuuksia, joilla yritykset voivat tarjota elämyksiä omille asiakkailleen. Sovellusmahdollisuuksia on mm. koulutus, turvallisuus- ja huolto-opastus, myyntitilannesimulaattori, lisätty todellisuus, simulointi, tilaan tutustuminen, prosessin kuvaus.

Työvaiheet:

1. Laatuvaatimukset ja käsikirjoituksen tekstiversio
– käyttöalustan valinta (mobiili, tabletti, työpöytä vai VR)
– alkupalaveri; toiveet sisällöstä ja interaktiivisen sisällön hahmottaminen
– käsikirjoituksen laatiminen jos sovellus sisältää tarinankerronnalisen osuuden (asiakas toimittaa)
2. Olemassaolevien 3D-mallien sekä muiden mallinnustarpeiden kartoittaminen
3. Tarkemman aikataulun laatiminen projektille
– suunnittelupalaveri, viimeiset muutokset sisältöön ja käsikirjoitukseen, aika-arvio ja päivitetty hinta-arvio
4. Tarvittavien elementtien mallinnus sekä olemassa olevien 3D-mallien optimoiti VR-käyttöön
5. VR-sovelluksen tuotanto
– edellä määritetyn aikataulun mukaan
6. Ensimmäisen version esittely
– suunnittelupalaveri, sovelluksen läpikäynti sekä pienet muutostyöt
7. Lopullisen version esittely
– Materiaalin luovutus

Hyödyt ja käyttötarkoitukset:

• Koulutus- ja markkinointikäyttöön tarkoitetut sovellukset joissa voidaan sekä liikkua vapaasti että käydä läpi ohjelmoituja koulutuspaketteja sekä kamera-ajoja selostuksella tai ilman.

• Luo aidon tilantunteen ja katsottavat kohteet näkyvät ympärillä realistisessa mittakaavassa.

• Sovelluksiin voidaan lisätä interaktiivisuutta sekä pelillisiä ominaisuuksia.

• Sisällön muokkaaminen ja lisääminen jälkikäteen on mutkatonta.

• Arkkitehtuuri ja laitosmalleissa pääsee tilaa tarkastelemaan ennen kohteen rakentamista.

• Wow-efekti messuilla etenkin Oculus Rift yms. laitteistoa käytettäessä.

• Lisäksi mahdollisuus rendata sisällöstä kamera-ajoja animaatioiksi esim. powerpoint käyttöön tai vaikka VR-animaatioiksi joissa tilaa voi tarkastella vapaasti päätä kääntämällä kamera-ajon edetessä.

Asiakkaalta tarvittava aineisto:

• 3D-mallit esiteltävistä tuotteista
• Käsikirjoitus jos sovellus sisältää tarinankerronnallisen osuuden sekä evästys mahdollisista interaktiivisista elementeistä

Ulkoisia hintaan vaikuttavia tekijöitä:

• Ostettavat 3D-mallit sekä interaktiivisuuteen liittyvät elementit
• Mahdollinen selostus eri kielillä
• Sovelluksen äänimaailma: musiikki ja tehosteäänet
• Lisämuutokset työvaiheiden ulkopuolella

Referenssejä: